SWOT-ANALYS AV H&M

H&M
År 1947 öppnade H&M en butik under namnet Hennes för första gången i Västerås. Henne(H&M) sålde bara till en början damkläder. Namnet H&M kom inte förens grundaren Erling Persson köpte jakt och fiskebutiken Mauritz Widforss år 1968, man började då sälja både herr och barnkläder inom företaget. H&M är nu ett välinarbetat och känt butiksnamn. H&M är främst känt för sälja kläder men säljer också skor, kosmetika, hudvårdprodukter samt heminredning. Min SWOT analys kommer att utgå ifrån H&M:s butik som ligger i Värnamo.

 

S (Strenghts/Styrkor)
Deras styrkor inom företaget anser jag att vara deras låga priser på deras varor samt att det butiker inom företaget finns över hela världen. Olika medlemsförmåner erbjuds till kunden så som rabatter, tävlingar och personliga förmåner vilket leder till nöjda återkommande kunder. De sammarbetar med andra hjälporganisationer som t.ex. unicef, All for Children samt WaterAid. H&M expanderar ständigt. 2013 öppnades första H&M butiken på södra jordklotet i Chile. H&M sänder ut klädkataloger som visar deras produkter till alla individer som reklam för företaget. Detta är ett bra sätt att nå ut till potentiella kunder som inte har tillgång till internet. T.ex. så har inte Gina Tricot (också ett företag som säljer kläder) inte någon katalog som visar deras produkter.

 

W (Weaknesses/Svagheter)
H&M har ingen specifik målgrupp, jag anser att dom inriktar sig till den vardagliga individen när det gäller mode, medans t.ex Gina Tricot riktar sig mest mot den vardagliga kvinnan då de varken säljer barnkläder eller herrkläder. ”På H&M finns ett brett och varierat sortiment för dam, herr, ungdom och barn. Vi ska alltid ge kunden det bästa erbjudandet på alla marknader. […] Vår affärside är att erbjuda mode och kvalité till bästa pris” står det på H&M:s hemsida. (http://about.hm.com/sv/About/facts-about-hm/about-hm/business-concept.html, hämtad 2013-12-03) En annan svaghet när det gäller H&M är att dem tar en avgift på ditt medlemskap om du inte handlar för en viss summa pengar under 1 år, för visso är denna avgiften inte på mer än 60 kr men andra butiker som t.ex. Gina Trictor eller Vero Moda har ingen sådan avgift. H&M har produkter som är väldigt snarlika med andra produkter från andra butiker förutom när de samarbetar med en kändis som de gör varje år, men tyvärr släpps det bara x antal plagg och det tar slut väldigt snabbt. Jag anser att H&M helt enkelt har för brett sortiment.


O (Opportunities/Möjligheter)
H&M är ständigt på utvecklingsstadiet. De tar hjälp av kändisar för att locka mer kunder och skapar plagg för att sticka ut och säljer bara x antal av plaggen vilket gör dom mer eftertraktade hos kunderna då ingen annan butik säljer just de designade plaggen.
De har möjligheten till att expandera ännu mer då de ännu inte har öppnat relativt många butiker på södra jordklotet. Möjlighet till att locka fler kunder via reklam, har på senaste tid använt sig av Beyonce (för att locka konsumenter av de kvinnliga könet) och David Beckham (för att locka konsumenter av det manliga könet).

 

T (Threats/Hot)
De har inte så pass bra kvalité på kläderna som de hävdar att de har. De har många konkurrenter som inriktar sig mot samma målgrupp som dem gör. H&M:s butik i Värnamo är ju inte den ända butiken där kvinnor & män kan handla sina kläder utan de finns Vero Moda, Jack&Jones, Jc, Fribergs, Dressman, Kappahl, Lindex med flera och det är på ett så pass litet område också vilket gör att konkurransen blir ännu högre. De har förlorat många kunder genom att använda sig av barnarbete i olika länder som tillverkar deras kläder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: